STAL päivitti arvonsa viime syksyn liittokokouksessa ja nyt ajattelin avata näitä arvoja koko jäsenistölle. Nämä arvot toteutuvat ja konkretisoituvat meillä toiminnan kautta, sekä suuremmissa päätöksissä että pienemmissä arjen valinnoissa.
Yhdenvertaisuus on perusoikeus, joka on kirjattu Suomen perustuslakiin. Olemme silti halunneet nostaa sen erikseen omiin arvoihimme. Yhdenvertaisuus näyttäytyy liiton toiminnassa esimerkiksi niin, että mahdollistamme kaikkien halukkaiden jäsenten osallistumisen esimerkiksi liittokokoukseen järjestämällä kokoukset verkossa, jolloin joka puolelta Suomea on yhtäläinen mahdollisuus osallistua. Haluamme myös tukea yhdenvertaisuutta esimerkiksi siten, että lehdessämme on esillä alamme ammattilaisia riippumatta sukupuolesta, iästä, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kielestään tai uskonnostaan. Jutuissamme on kerrottu sateenkaariperheistä ja Pridella marssimme yhdenvertaisuuden puolesta. Toki tekemistä vielä on, sillä lehdessämme vain pääkirjoitus on ruotsiksi ja tapahtumat turhan usein pääkaupunkisedulla, muutaman esimerkin mainitakseni.
Vastuullisuus tarkoittaa meillä ennen kaikkea vastuuta ympäristöstä. Tavoitteemme on pienentää toiminnastamme aiheutuvaa hiilijalanjälkeä ja omalta osaltamme hillitä ilmastonmuutosta. Vältämme turhaa matkustamista ja siksi hallituksen kuukausikokoukset pidetään Teamsissa. Läsnäolokokouksia pidämme vain silloin, kun olemme muutenkin kokoontumassa, esimerkiksi ennen Hammaslääkäripäivien näyttelyä. Meillä toimistolla etätyö on pääsääntöinen työskentelymuoto ja kun toimistolle mennään, käytetään julkista liikennettä. Emme hanki krääsää, vaan esimerkiksi messuilla jaettavat tavarat ovat yleensä kotimaisia ja kierrätysmateriaaleista valmistettuja. Yritämme myös miettiä, että niillä olisi pitkä käyttöikä. Pitkästä käyttöiästä puheenollen, oletteko huomanneet, että olemme edustaneet viimeiset reilut kolme vuotta samalla collegepaidalla? Tapahtumissamme tarjoilut ovat lihattomia. Huomioimme myös digitaalisen hiilijalanjäljen. Vältämme turhaa tekoälyn käyttöä (somessa kiertävään actionfiguuritrendiin osallistuimme netistä löytyneillä valmiilla kuvilla), perumme turhat uutiskirjeet, suljemme ohjelmat sitä mukaa kun ne eivät ole käytössä ja siivoamme laitteista säännöllisesti turhat tiedostot. Olemme myös halunneet herättää tietoisuutta asiasta ja siksi lehdessämme on ollut juttua digitaalisesta hiilijalanjäljestä.
Luotettavuus on sanakirjan määritelmän mukaan sitä, että on luottamuksen arvoinen ja suoriutuu työstänsä hyvin. Onnistummeko tässä, on jokaisen jäsenen arvioitavissa, mutta ainakin ammatillista edunvalvontaa on viime aikoina tehty paljon. Kelakorvaus suuhygienisteille saatiin läpi, mutta Kelan tulkinta siitä uhkasi romuttaa koko uudistuksen. Olimme asiasta heti yhteydessä sekä Kelaan, mutta myös eduskunnan hoitotyön verkostoon, johon kuulumme. Verkoston varapuheenjohtaja Sari Sarkomaa lähti hoitamaan asiaa vastuuministerin kautta ja tällä hetkellä, kun tätä kirjoitan, tiedän, että Kela ja THL ovat käyneet asiasta keskusteluja, joku ratkaisu on löytynyt, jota valmistellaan virkatyönä. Tämä osoittaa sen, että liitossa ei koskaan voi levätä laakereillaan, edes silloin, kun asiat tuntuvat sujuvan, vaan asioita pitää seurata jatkuvasti. Meille luotettavuus tarkoittaa myös sitä, että julkaisumme ja vaikkapa webinaarimme perustuvat tutkittuun tietoon. Emme mainosta tuotteita, joiden tehosta ei ole tutkimusnäyttöä tai julkaise juttuja, joihin ei löydy perusteita.
Jäsenlähtöisyys on ollut toimintamme ydin, jo ennen kuin se määriteltiin yhdeksi arvoista. Liitto ei ole yritys, joka pyrkisi tuottamaan voittoa ja takaamaan muutamalle omistajalle mukavat massit, vaan rekisteröity yhdistys, joka on olemassa vain jäseniä varten. Niin kauan, kun liitossa on riittävästi jäseniä, voimme huolehtia ammatillisesta edunvalvonnasta, tarjota täydennyskoulutusta ja välillä myös huvituksia. Jokaista toivetta ei pystytä toteuttamaan, mutta takaan, että kaikkia kuunnellaan. Kannattaa siis olla yhteydessä ja kertoa, mitä juuri sinä tarvitsisit liitolta.
Mirkka Järvinen, Toiminnanjohtaja, Suun terveydenhoidon ammattilaiset STAL ry
Om värden
STAL uppdaterade sina värden vid förbundsmötet förra hösten och nu tänkte jag berätta mer om dessa värden för alla medlemmar. Hos oss förverkligas och konkretiseras dessa värden via verksamheten samt vid både större beslut och i mindre val i vardagen.
Jämställdhet är en grundläggande rättighet som är inskriven i Finlands grundlag. Vi har ändå velat lyfta fram detta värde separat i våra egna värden. Jämställdhet syns i förbundets verksamhet till exempel så att vi gör det möjligt för alla intresserade medlemmar att delta exempelvis i förbundsmötet genom att ordna mötena på nätet, varvid det finns lika möjligheter att delta överallt i Finland. Vi vill också stöda jämställdhet till exempel genom att i vår tidning lyfta fram professionella inom vår bransch oberoende av kön, ålder, etniskt eller nationellt ursprung, språk eller religion. I våra artiklar har vi berättat om regnbågsfamiljer och på Pride marscherar vi för jämställdhet. Det finns dock fortfarande saker att göra, för i vår tidning är endast ledaren på svenska och evenemangen är onödigt ofta i huvudstadsregionen, för att nämna några exempel.
Hos oss innebär ansvarsfullhet framför allt att vi tar ansvar för miljön. Vårt mål är att minska det koldioxidavtryck som vår verksamhet ger upphov till och att för vår del stävja klimatförändringen. Vi undviker onödiga resor och därför hålls styrelsens månatliga möten via Teams. Möten med närvaro på plats hålls endast när vi också annars ska samlas, till exempel före Tandläkardagarnas utställning. Hos oss på kansliet är distansarbete den huvudsakliga arbetsformen och när man tar sig dit, använder man kollektivtrafiken. Vi skaffar inte krimskrams, utan till exempel är de varor som delas ut på mässan i allmänhet inhemska och tillverkade av återvunna material. Vi försöker även se till att de har en lång livslängd. På tal om lång livslängd, har ni märkt att vi under de senaste tre åren har representerat med samma collegetröja? Vi serverar endast vegetariskt vid våra evenemang. Vi tar också hänsyn till det digitala koldioxidavtrycket. Vi undviker onödig användning av artificiell intelligens (i Action Figure Trend deltog vi med färdiga bilder från nätet), vi avslutar prenumerationer av onödiga nyhetsbrev, vi stänger programmen när de inte används och städar regelbundet bort onödiga filer från enheterna. Vi har även velat öka medvetenheten om detta och därför har det i vår tidning funnits artiklar om digitalt koldioxidavtryck.
Tillförlitlighet innebär enligt ordbokens definition att man är värd förtroende och klarar sitt arbete väl. Huruvida vi lyckas med detta är upp till varje medlem att bedöma, men på senare tid har vi åtminstone bedrivit mycket yrkesmässig intressebevakning. FPA-ersättningen för munhygienister gick igenom, men FPA:s tolkning hotade att skrota hela reformen. Vi kontaktade genast både FPA och Riksdagens vårdarbetsnätverk, där vi deltar. Nätverkets vice ordförande Sari Sarkomaa kontaktade den ansvariga ministern för att ta hand om ärendet och i skrivande stund vet jag att FPA och Institutet för hälsa och välfärd har diskuterat saken, man har kommit fram till en lösning, som bereds som tjänsteuppdrag. Detta visar att man inom förbundet aldrig kan vila på lagrarna, inte ens när saker och ting verkar gå bra, utan man måste ständigt följa med saker och ting. För oss innebär tillförlitlighet också att våra publikationer och webbseminarier bygger på forskning. Vi annonserar inte produkter vars verkningar saknar vetenskapliga bevis och vi publicerar inte grundlösa artiklar.
Medlemsorientering har utgjort kärnan i vår verksamhet redan innan den definierades som ett av våra värden. Förbundet är inte ett företag som strävar efter att generera vinst och garantera några få ägare bekväma avkastningar, utan en registrerad förening som bara existerar för medlemmarna. Så länge förbundet har tillräckligt många medlemmar kan vi sköta den yrkesmässiga intressebevakningen, erbjuda fortbildning och ibland också nöjen. Alla önskningar kan inte uppfyllas, men jag garanterar att vi kommer att lyssna på alla. Med andra ord lönar det sig att kontakta oss och berätta vad just du behöver av förbundet.
Mirkka Järvinen, Verksamhetsledare, STAL rf