IMG_0651

Uuden vuoden alku

Taas on se aika vuodesta, kun kaikki tekevät lupauksia terveellisemmästä ja paremmasta elämästä. Kuntosalit täyttyvät innokkaista ja uusista kuukausikorttitreenaajista, lenkkipoluille tulee tungosta, hedelmiä ja vihanneksia ostetaan kaupasta enemmän. Alkoholi jää monella kuluttajalla kauppaan tammikuun ajaksi, vaikka nelosolut onkin juuri saapunut markettien hyllyille. Mässäilyn ja juhlinnantäyteisen loppuvuoden jälkeen moni jää myös sokerittomalle ruokavaliolle ja freesaa näin elimistöään uuteen vuoteen. 

Uusi vuosi on aina uusi alku. Silloin muutos on helppo aloittaa. Valitettavasti usealla se jää pelkäksi aluksi ja vanhoihin ei niin terveellisiin elämäntapoihin palataan taas vähin äänin ja pikkuhiljaa viimeistään maaliskuussa. Kuntosalien innokkaat treenaajat vähentyvät iloisen värisine trikoineen ja jäljelle jäävät ne, ketkä siellä olivat jo joulukuussa. Mutta vakitreenaajat ovat siihen jo tottuneet, joka vuosi tulee uusi tammikuu ja uusi uudenvuodenlupaajien joukko. Aina se menee ohi, kuin flunssa-aalto. Mutta jokunen saattaa jopa jäädäkin. Uudenvuodenlupaukset kun tuppaavat olemaan liian isoja elämäntapamuutoksia jäädäkseen pysyviksi. Siksi on hyvä edetä pienin askelin. 

Liikuntaan ja erityisesti ravintoon liittyvät parannuslupaukset ovat erittäin suuressa roolissa näin uuden vuoden alussa. Me suun terveyden ammattilaiset törmäämme joka päivä ravintoasioihin vuoden ajasta riippumatta. Tai ainakin meidän pitäisi törmätä. Meidän tulisi olla kiinnostuneita siitä, mitä ja kuinka usein vastaanotolle tuleva potilas syö, koska näillä asioilla on tunnetusti hyvin suuri rooli potilaan suun terveyden ylläpidossa. Tarvittaessa me voimme kannustaa ja motivoida oikeisiin ratkaisuihin. 

Ehdottomuus sopii kovin harvalle. Siksi ruokavaliossakin tulisi edetä pienin muutoksin, jotta suurelta repsahtamiselta vältyttäisiin. Jos potilaalla on pielessä koko ruokavalio, ei sitä kannata alkaa laittamaan kerralla kuntoon. Ensin voi sopia esimerkiksi alkoholin tai sokeripitoisten juomien vähentämisestä tai korvaamisesta vedellä. Muutaman kuukauden kuluttua voidaan keskustella jo ateriarytmistä ja ksylitolista. Ja siitä hetken päästä sokeripitoisten tai huonojen ateriavalintojen korvaamisesta paremmilla vaihtoehdoilla. 

Me suun terveyden ammattilaiset emme ole vain suuta varten. Olemme koko ihmistä varten. Siksi meidän tulisi ylläpitää myös omaa tietoa ravintoasioista kouluttautumalla ja olemalla kiinnostuneita ympärillä käyvästä ravintoon liittyvistä keskusteluista.

Omalla vastaanotollani kiinnostusta herättää erityisesti Syö Hyvää –sivuston sokeripommit kuva. Vanhemmat ja lapset yhdessä äimistelevät sitä, kuinka paljon yhdessä makuviilissä on sokeria. Suosittelenkin kaikkia siis tutustumaan jo valmiisiin materiaaleihin ja käyttämään niitä hyödyksi esimerkiksi ravintoasioista ja ateriavalinnoista keskustellessa. Mainitulta Syö Hyvää –sivuston materiaalipankista löytyy paljon hyviä ja valmiita havainne kuvia tueksi terveyden edistämiseen. 
-> Materiaalipankki:
    • Sokeripommit
    • Ateriarytmi (päivätyöhön ja vuorotyöhön omansa)
    • Kuitupommit
    • Ruoka-annosten proteiinipitoisuuksia
    • 5 euroa päivässä 

Pienten lupausten täyteistä uutta vuotta!

Terveisin Elisa